Yeni Ufuklar

Sosyal Fayda Zirvesi 2014 İstanbul buluşması

Podcast 111

Bu bölümde 23 Ekim’de düzenlenen Sosyal Fayda Zirvesi İstanbul buluşmasından bazı bölümleri sizlere aktaracağız. 

Faik Uyanık: Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı Türkiye Temsilciliği’nin hazırladığı Yeni Ufuklar Programı’nda yeni sezonla 111. kez sizlerle beraberiz. Bu sezon boyunca da daha üretken, daha yeşil ve daha eşit bir dünya için çalışan UNDP’den kalkınma öykülerini sizlerle paylaşacağız. Bu bölümde 23 Ekim’de düzenlenen Sosyal Fayda Zirvesi İstanbul buluşmasından bazı bölümleri sizlere aktaracağız. Sosyal Fayda Zirvesi, her yıl Birleşmiş Milletler (BM) Genel Kurulu’nun toplandığı BM Haftası sırasında düzenlenen küresel bir etkinlik ve ‘toplumsal değişim için teknoloji ve sosyal medya’ teması etrafında küresel toplulukları beş yıldır bir araya getiren eşsiz bir platform. Dünya çapında yapılan Sosyal Fayda Zirvesi’ne 70’den fazla ülke ile beraber Türkiye, bu yıl ikinci kez katılıyor. Ruanda’dan Ukrayna’ya, Çin’den Panama’ya, Zimbabve’den Gürcistan’a pek çok ülkeden bireyler bir sonraki neslin karşılaşacağı en büyük küresel kalkınma güçlüklerinin üstesinden gelinmesinde yeni teknoloji, inovasyon ve sosyal medyanın nasıl bir rol oynayabileceğini tartıştı. Sosyal Fayda Zirvesi, bu yıl da katılımcılarını 2030 yılında nasıl bir dünyada yaşamak istediklerini hayal etmeye davet etti. Etkinliğin sosyal medya üzerinde kullanılan etiketi de bu nedenle #2030Şimdi oldu. Sosyal Fayda Zirvesi İstanbul buluşması, bu yıl BM Kalkınma Programı (UNDP), BM Gönüllüleri (UNV), İstanbul Ticaret Üniversitesi ve Hürriyet gazetesi ortaklığında düzenlendi. Buluşmanın hoş geldiniz konuşmasını yapan UNDP Türkiye Mukim Temsilcisi Kamal Malhotra, kalkınma sorunlarına çözüm bulunmasında yeni teknolojilerin neden önemli olduğunu şöyle anlattı:

Kamal Malhotra: Gelişmekte olan ülkelerdeki orta sınıfın büyümesiyle de tetiklenen yeni teknolojilerin hızlı bir şekilde yayılması, daha önce sesini duyuramayan insanlara iletişim kanalları yaratarak seslerini duyurma imkânı verdi. Bu durum, kalkınmanın önceliklerinin belirlenmesinde bireylerin dâhil edilmesi için yeni yollar kurulmasını sağladı. Yeni teknolojiler ve yeni iletişim kanalları; sosyal fayda için bir araya gelmemiz, tartışmamız ve harekete geçmemiz için ve sonuç olarak en zorlu kalkınma sorunlarına çözüm bulmamız için bizlere sosyal platformlar sunuyor.

Faik Uyanık: Buluşmanın bu yılki açılış konuşmalarını Twitter’ın Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Kamu Politikaları Direktörü Sinéad McSweeney ve DEVEX Başkanı Raj Kumar yaptı. Sinéad McSweeney etkinlikte 140 karakterden oluşan mesajların dünyanın dört bir tarafında sosyal faydaya katkı amaçlı örnek kullanımlarını anlattı.

Sinead McSweeney: Twitter’ın kendisi bir platformdur, Twitter bir araçtır ve ancak kullanıcıları kadar ve kullanıldığı alanlar kadar fayda sağlayabilir. Örneğin Nijerya’da bir doktor Ebola Alarmı (Ebola Alert) isimli bir Twitter hesabı açtı ve bu hesap ile Nijerya’nın Ebola tehdidiyle başa çıkmasında önemli bir rol oynadı. Biz Ebola tehdidinin ilk aşamalarında Dünya Sağlık Örgütü ile birlikte çalıştık ve onlara mesajlarını oluşturmada, bu mesajların iletilmesinde ve hedef kitlelere ulaşması için yönlendirilmesi gereken yerlere bu mesajların yönlendirilmesinde yardımcı olduk. Yine, ilk aşamada yanlış bilgilendirmeyle başa çıkmaya odaklandık ve medyada bu konuyla ilgili cesaret verici ve bir o kadar üzücü öyküler yer aldı. Özellikle en sonunda Ebola’dan kurtulmayı başaran ancak aile üyelerine hastalığı bulaştırmış olabileceği ile ilgili endişeleri olan bir kadın vardı. Dünya Sağlık Örgütü’nün gönderdiği tweetlerden bazıları onun endişelerini gidermesinde yardımcı oldu.

Faik Uyanık: Sosyal Fayda Zirvesi İstanbul buluşması uluslararası kalkınma çalışanlarının yakından takip ettiği bir web portalı olan Devex’in başkanı ve Genel Yayın Yönetmeni Raj Kumar’ın konuşmasıyla devam etti. Raj Kumar, kalkınma sektöründe yaşadığımız yeni dönemi ve gelecekte bizi nelerin beklediğini şu sözlerle anlattı:

Raj Kumar: Kalkınma çalışmalarında sonuçların hiç olmadığı kadar önemli olduğu bir döneme doğru ilerliyoruz ve bu sonuç olarak tüm dünyada kalkınma için çalışan insanları çok daha iyi sonuçlara götürecek. Bence özellikle kalkınma alanında bu işi uzun süredir yapan kurumlar için bu eğilimleri görmek ve ‘Bu eğilimlerin farkındayız ve bu yönde gittiğinde hemfikiriz ancak yaptığımız şeyi hızlıca değiştirmemize gerek yok’ demek son derece kolay. Ancak bana göre her şey bizim farkında olduğumuzdan çok daha hızlı gelişiyor. Eğer biz bu alanda çalışan kurumlar veya bu alana önem veren bireyler kadar dikkatli olmazsak bu olaylar ve eğilimler tarafından hızlıca geride bırakılırız. Dolayısıyla bana kalırsa kalkınma alanında çalışan bizlerin şimdi cevaplaması gereken soru şu: İster kar amacı gütmeyen bir kuruluş olun ister resmi yardım kuruluşu olun bugün bu kadar yaygın internet kullanımının, bu kadar yaygın teknolojinin olduğu ve çeşitli kaynaklardan çok daha fazla paranın sağlanabildiği, ölçütlerin ve sonuçların çok daha önemli olduğu yeni dünya için oluşturduğumuz stratejimiz nedir? Biz kar amacı gütmeyen kuruluşumuzla, resmi yardım kuruluşumuzla ya da kurumumuzla, sivil toplum örgütümüzle, her ne ise, ne yapacağız ve bu yeni dünyayı kendimiz için nasıl şekillendireceğiz? Bu anlamda bana kalırsa içinde bulunduğumuz çağ çok heyecan verici bir çağ.

Faik Uyanık: Sosyal Fayda Zirvesi 2014 İstanbul Buluşması Fayda için İletişim başlıklı panelle devam etti. Panelin moderatörlüğünü yapan IDEMA’dan Dr. Ali Ercan Özgür, sosyal fayda için daha çok içerik üretmenin gerekliliğinden söz etti.

Ali Ercan Özgür: Ama öz cümle çocuk da yani yeni doğan bir çocuk da şu anda içinde yaşadığımız tanımlanamamış bu yeni medya dünyası da yalnız ama sosyal bir alan. Yani bizim fayda üretmemiz gereken meselelerden bir tanesi bu. O yüzden yenidünyanın bebeği yeni medya diyorum. Aylık 100 milyar arama yapılıyor böyle bir dünyadan. Bir öncekinin iki katı aranıyor, %15 yeni konu aranıyor. Ama temel bir sorun var özellikle Türkiye için söylüyorum. Blog ve benzeri meselelerle ilgili yeterli üretmiyoruz. Yani Türkiye’de sadece endekslenebilir 100,000 tane web sayfası var. O yüzden Google Translate kötü çeviriyor. Çünkü yeterli içerik yok. O yüzden sosyal fayda için daha çok üretmemiz aksiyon almamız, aktivist olmamız gerekiyor.

Faik Uyanık: UNDP’nin İstanbul’daki Bölge Ofisinden Bölgesel İletişim Danışmanı Cherie Hart da sosyal medyadaki beğenilerin aksiyona dönüşmediği sürece bir şey ifade etmediğine dikkat çekti.

Cherie Hart: Sosyal medya kesinlikle bir konu hakkındaki farkındalığı artırmamızı sağlayabilir. Bilginin ilerletilmesine ve önemli meselelerin doğru insanların önüne gelmesine yardımcı olabilir. Fakat sosyal medya kampanyalarının gerçek anlamda etkisinin olması için bu kampanyaların insanları pozitif anlamda harekete geçmeye teşvik etmesi gerekir. Facebook’ta bir şeyler beğenmek, Twitter’da birilerini takip etmek gerçek anlamda harekete geçmenin yerini alamaz. UNDP olarak kendi çalışmalarımızla ilgili sosyal medyada olan farkındalık çok yüksek, ne konuda çalışmalar yürüttüğümüzü bilmeyenleri de sosyal medyada bilgilendiriyoruz. Ama aynı zamanda bu mecralarda bizim hakkımızda konuşan insanların bunu doğru sebeplerle yapmasını ve bizim yarattığımız etkiyi de anlamalarını istiyoruz.

Faik Uyanık:New York Metropolitan Sanat Müzesi’nin ilk Dijital Yayınlar Ofisi Başkanı ve Columbia Üniversitesi yeni medya profesörü Sree Sreenivasan da katılımcılara New York’tan seslendi. Sreenivasan sosyal medyayı kullanan sivil toplum kuruluşları için tavsiyelerde bulundu ve bu platformların hedef kitleye ulaşılabilen yerler olduğu için önemli olduğunu söyledi.

Sree Sreenivasan: Pek çok insan sosyal medyayı mesajlarını ilettiği bir yayın kanalı gibi düşünüyor. Fakat sosyal medya aynı zamanda bir dinleme kanalıdır. Böylece siz ilgilendiğiniz alanlarda dünyada neler olduğunu ve insanların sizin hizmetiniz ya da kurumunuz hakkında ne düşündüğünü öğrenebilirsiniz. Bu anlamda sosyal medya çok önemli bir uyarı sistemidir ve aynı zamanda hedef kitleniz ile daha derin ve anlamlı bir şekilde iletişime geçmenizi sağlar.

Faik Uyanık: İnternet üzerinden canlı olarak yayınlanan buluşmada Türkiye’nin her yerinden bireyler, görüşlerini ve sorularını katılımcılara iletti. Tartışmaya katılmak için sosyal medya üzerinde #2030Şimdi etiketi kullanıldı. Etkinliğe ilişkin daha fazla bilgi için bit.ly/sosyalfayda adresini ziyaret etmeniz de mümkün. Toplantının ikinci paneli Herkes için İletişim başlığındaydı. Panelin moderatörlüğünü yapan UNDP Türkiye’den Pelin Rodoplu, UNDP’nin inovasyon ve yeni teknoloji alanlarında yaptığı çalışmalardan şöyle söz etti.

Pelin Rodoplu: UNDP son yeni stratejik planıyla birlikte yeniden bir yapılanma içerisinde bütün dünyada ve Türkiye’de ve daha hızlı hareket edebilmek, hem bakış açımızı hem de hareket kabiliyetimizi artırabilmek adına yeni medya olanaklarını daha etkin kullanabilmek, yeniliklere, yeni düşünme araçlarına fırsat verebilmek adına ciddi inisiyatifler yapıyor. Bunun bir örneği Eylül ayında Birleşmiş Milletler haftası kapsamında düzenlenen SHIFT etkinlikleri. SHIFT; değişim değiştirin, değişin, nasıl düşündüğümüzü değiştirelim, nasıl hareket ettiğimizi değiştirelim ve artık hız kazanalım. Tek başımıza sadece hükümet ile çalışarak, sadece sivil toplumun bir kısmıyla entegre olarak bu büyük değişikliğe ulaşamayız. Hep beraber yapmalıyız, daha hızlı yapmalıyız ve yeteri kadar esnek olmalıyız. Bu motto ile düzenlenen bir etkinlikti. Tasarım odaklı düşünmeden tutun, crowd-sourcing modellerinin kullanılması… Ekonomide öngörü modellemelerinin denenmesi ve deneysel yaklaşımların test edilmesi gibi çok farklı konularda 22 ülkede SHIFT toplantıları düzenlendi. Biz Ankara’da tasarım odaklı düşünmeyi politika yapmada nasıl değerlendirebiliriz konusu üzerinde çalıştık. Ve bu yeni konsept üzerinde bilgi sahibi olduk. İnternet sayfasını paylaşıyorum. Hem UNDP Türkiye üzerinden hem de ‘innovation for development’ sayfasından 22 ülkede hareket bulan bu etkinliği detaylı olarak dinleme, sunumlara sahip olma fırsatınız var.

Faik Uyanık: C@rma’nın kurucusu Sandrine Ramboux, İstanbul Ticaret Üniversitesi’nden Yrd. Doç. Dr. Engin Çağlak, SürdürülebilirYaşam.TV’nin kurucusu Tuna Özçuhadar ve iyilikpesinde.org’un kurucusu Sertaç Taşdelen de etkinliğin konuşmacıları arasındaydı. Sosyal Fayda Zirvesi’nde Radikal gazetesinden Ezgi Başaran da çevrimiçi yayıncılığın toplumsal fayda ile kesiştiği alanları ele aldı. Sosyal İnovasyon Merkezi’nden Suat Özçağdaş ise, gençlerin neden çok şanslı olduğunu şöyle anlatıyordu:

Suat Özçağdaş: İçinde bulunduğumuz çağ bence gençler açısından söylenebilecek en temel şey şu: siz belki de bu yüzyılın ya da dünya tarihinin gördüğü en şanslı gençlersiniz çünkü sadece biriniz dünyadaki her şeyi değiştirme gücüne sahipsiniz. 1945’de üniversite okuyor olsaydınız, dünya çapında bir fikri yaymak istiyor olsaydınız böyle bir şansı bulmanız çok zordu. Ama bugün bir web sitesi kurabilirsiniz. Davanız doğru bir davaysa insanları çekebilirsiniz. Peru’dan, Çin’den, Ukrayna’dan kendiniz gibi düşünen insanları örgütleyebilirsiniz. Bu sanalda örgütlemiş olduğunuz şeyi gerçek hayata yansıtabilirsiniz.

Faik Uyanık: Sosyal İnovasyon Merkezi’nden Suat Özçağdaş’ın bu sözleriyle Yeni Ufuklar’ın bu haftalık da sonuna gelmiş oluyoruz. Bu bölümde 23 Ekim’de Türkiye’de ikinci kez düzenlenen Sosyal Fayda Zirvesi İstanbul buluşmasından bazı bölümleri sizlere aktardık. Sosyal Fayda Zirvesi İstanbul buluşmasında konuşulan konulara ilişkin görüşlerinizi Twitter üzerinden #2030Şimdi ya da #yeniufuklar etiketleriyle bizlere iletebilirsiniz. Bu programı Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyosu – Radyo İlef’de hazırladık. Programımıza İstanbul’da FM bandında ve internette Açık Radyo’dan, yayın ağımızdaki üniversite radyolarından, podcast formatında iTunes, Soundcloud, Tuneİn, Pure Connect ve Audioboo üzerinden, ayrıca tr.undp.org adresinden ulaşabilirsiniz. Sosyal medya üzerinde kullanıcı adımız undpturkiye. Tekrar görüşmek dileğiyle, hoşçakalın.

Konuklar:

Kamal Malhotra, BM Türkiye Mukim Koordinatörü ve UNDP Türkiye Mukim Temsilcisi

Sinéad McSweeney, Twitter Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Kamu Politikaları Direktörü

Raj Kumar, Devex Başkanı ve Genel Yayın Yönetmeni

Ali Ercan Özgür, Uluslararası Kalkınma Ortakları (IDEMA) Kurucusu

Cherie Hart, UNDP Bölgesel İletişim Danışmanı

Sree Sreenivasan, Dijital Yayınlar Ofisi Başkanı – Metropolitan Museum of Art

Pelin Rodoplu, Bölgesel Rekabetçilik Uzmanı–UNDP Türkiye

Suat Özçağdaş, Sosyal İnovasyon Merkezi Kurucusu

Reklamlar
Standart

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s